Wednesday, May 28, 2008

MOTIVASI


“Kegagalan hanya satu persimpangan dan bukannya jalan mati”

Itu yang selalu orang tersilap. Kegagalan dianggap petaka, seolah-olah suatu kematian dan tiada peluang kembali. Sebenarnya kegagalan datang bersama pengalaman dan pengetahuan. Kegagalan itu sama penting dengan kejayaan. Bahkan kejayaan yang dibina hasil daripada kegagalan lebih nikmat dan besar maknanya.

Orang Melayu jadi lemah dalam perniagaan sebab takut gagal. Apabila mindanya menyarankan supaya berniaga, mindanya juga yang memomokkan dengan kata-kata, “Tak usah berniaga, nanti rugi.”

Maka dia pun tidak berniaga sedangkan belum tentu kerugian yang akan ditempuhnya, boleh jadi kejayaan sebab dalam dunia perniagaan hanya ada dua; untung atau rugi. Kalau tak untung rugi dan kalau tak rugi untung. Jadi, mengapa mesti membesarkan perkataan rugi?

Setiap orang pasti menempuh saat gagal dan saat berjaya dalam hidupnya. Sama ada kecil atau besar kegagalan atau kejayaan yang dicapai, ia tetap fenomena hidup – ada turun dan naiknya. Tiada manusia sentiasa di atas, ada kalanya ke bawah juga. Pemimpin sehebat mana pun tidak selamanya di situ, sama ada setelah tiba masanya atau pun tidak, dia boleh diturunkan.

Bukan berjaya atau gagal persoalannya tetapi usaha yang dilakukan untuk menggapai apa yang dinamakan kejayaan itu yang menjadi isunya.

Berniaga perlukan keberanian; sama ada berani untuk gagal atau berani untuk berjaya. Sewaktu berjaya kegagalan sentiasa mengintai dan sewaktu gagal kejayaan berada di sebelah.

Turun dan naik adalah asam garam kehidupan. Perniagaan juga demikian. Ia satu bidang yang amat menjanjikan. Sebagaimana bulatnya bumi perniagaan juga tiada penghujung. Berjalanlah mengelilingi bumi anda akan kembali di titik bermula. Tiada jalan mati. Ia sentiasa berkembang dan penuh simpang. Setiap simpang memberikan jalan dan setiap jalan memberikan penyelesaian.

Minda Melayu perlu selari dengan perubahan zaman. Zaman bergerak pantas dan dunia perniagaan menjadi kenderaannya. Setiap yang tidak ingin melibatkan diri dalam bidang ini bakal tiada kenderaan untuk membina kekayaan dan kemewahan. Dia akan ketinggalan dan akan terus ditinggalkan.

No comments: