Wednesday, June 18, 2008

KARTIKA-NUKILAN IJAADIKA

KARTIKA

Kalaulah aku penulis , aku akan paparkan segala tentang kamu,ketenangan kamu,segar helaan nafas kamu ,semua tentang kamu, memang sukar nak ku gambarkan ………
Ah ! terlalu cantik,keluh Salman, di helanya nafas,sambil melabuhkan badan.selepas kepenatan dua jam perjalanan ke Desa Utama tempat yang selalu menerima keluh kesah Salman selama tiga tahun kebelakangan ni,

Biarlah ku relakan kau pergi
Tinggalkan derita bersamaku
ku doakan kau bahagia disisinya
sementara biarkan aku menangis

Sayup –sayup terdengar lagu Tommy J.Pissa dah jadi lagu popular Salman ketika ini, kenapa aku?
Persoalan demi persoalan timbul.apa boleh buat aku terpaksa menerima kenyataan.hakikat semua di dunia ini adalah pinjaman.
Pertemuan-pertemuan dulu tidak pernah meraih kemesraan, mungkin sikap aku
Sendiri waktu itu,tapi aku terperasan juga dia lain dari teman –teman yang lain,
Pakaian , tingkah laku, segalanya dia memang lain dari yang lain.
“ kartika mana fail yang saya minta! jerit aku di talian telifon”, “ maaf Encik ,kartika dekat hospital sakit. balas jenny.tapi fail-fail semua Tika dah letak dekat meja Encik sebelum dia ke hospital “tambah Jenny satu-satu gadis Tionghua di permis aku.
Oh y…a.ya ,thanks Jenny, sakit apa dia, maksud saya Kartika,
,apa sakitnya,Tanya ku sepontan…
Luekimia Encik,dah lama rawatan dah selalu tu pasal lo, dia selalu cuti sakit,
aku dengar saja celoteh Jenny, perempuan tu kalau , boleh cakap macam bertih, fikiran mula berperang, O…padan lah nampak ,Dia lain sikit,diam tak banyak cakap tapi setiap kerja yang aku berikan semua ok,Je,tak banyak permasaalahan tak macam Salina dulu last-last aku juga yang kena buat semula,dua tahun lepas kalau Salina masuk bilik tak pakai pewangi bilik pun tak pa,sekarang ni kena lah pakai pewangi bilik, umat yang sorang ni tidak ada bau ,Cuma bau bedak baby saja.
Assalamualaikum En Salman, saya Kartika, sekarang saya ada dekat wad ,saya boleh berkerja disini,itu pun kalau En Salman nak saya bantu…
“Ah tak payah lah” sela aku, berapa lama lagi awak disana! Bagaimana tugas awak disini,siapa bakal buat,kalau awak ada masaalah ambil op saja,mungkin tak timbul masaalah nanti,” putus aku.
Kartika terkedu, berbeza anak dengan bapa sakitnya hati ,niat baik, kenapa dengan mamat yang seorang ni tak pernah apa aku buat dia ucap terima kasih
Memang orang belajar dan berkerja luar Negara tak biasa menghargai apa orang buat , “lirih hati kecil Kartika.
Tiada suara ditalian dan… terputus.aku tersasar, terkedu,baru aku sedar tidak sepatutnya aku tercakap sedemikian .

No comments: